The Opposition, het album van de gelijknamige liveact van het hardstyle label Theracords is nu een tijdje uit. Na een toffe releaseparty kregen wij een exemplaar opgestuurd om eens stevig aan de tand te voelen. Het motto van Theracords is “Music Produced From the Heart”. Dat schept dus verwachtingen, want over het algemeen zijn de tracks die uitgebracht worden hard, rauw en net een tikje anders dan de mainstream releases. Zijn ze er in geslaagd dit ook over te brengen met dit album? Lees snel verder in ons The Opposition album review.

The Opposition album review

Zoals we van Dj Thera gewend zijn is het vanaf seconde één al direct beuken. Na ‘The Opposition Part 1’ volgt Retaliation met ‘Surrender’, een track die melodisch start, maar in de tweede climax snoeihard eindigt. Vervolgens is ‘This is Torture’ van Psyched aan de beurt, een track die je met zijn acid invloeden meeneemt naar het pre 2010 Hardstyle tijdperk. Heel erg gaaf als je het mij vraagt. We gaan verder met een toch wel mainstream plaat, maar dat is niet negatief bedoeld. Beatfreak & Resist – ‘Fallen Angel’ geeft je namelijk direct het gevoel of je in een stampvolle Ziggodome staat tijdens Qapital. Erg knap gedaan!

Het album begint al direct met een tof concept. Alle betrokken artiesten hebben een vergelijkbare track gemaakt genaamd ‘The Opposition Part 1, 2, 3 of 4’. Deze komen door het album heen aan bod en het is erg gaaf om ieders persoonlijke stijl door iedere individuele track te horen. Neem bijvoorbeeld ‘The Opposition Part 2’, waar Invector kan laten zien wat hij kan samen met Caine. Dit Schotse beest laat op dit album ook weer zien waarom hij een welkome aanvulling is binnen de Raw Hardstyle scene. Met name zijn track ‘Underground Movement’ maakt indruk vanwege zijn Techno vibe, erg origineel. Wat minder opvallend, maar daarmee geen slechte track is ‘Blow U 2 Pieces’. Brede synths, screeches en harde kicks, het is allemaal aanwezig.

Zoals te verwachten van een live act met wisselende samenstelling staan er ook veel samenwerkingen op het album. De eerste samenwerking die we op het album tegenkomen is het eerder genoemde ‘Fallen Angel’ van Beatfreak & Resist. Maar ook Dj Thera zelf is met meerdere artiesten de studio ingedoken. Zo heeft hij samen met Resist het sfeervolle ‘We Belong’ geproduceerd met een prachtige en  meeslepende break. En als afsluiter van het album maakte hij samen met Invector en MC I See ‘Just Getting Started’. Een waardige afsluiter van het album.

Eervolle benoeming zijn er nog voor Retaliation met ‘Apocalypse’. Dit duo is pas sinds eind vorig jaar getekend bij Theracords maar maakt nu al deel uit van de solide basis binnen het label. Ook ‘The Opposition Part 3’ van Project Exile is zeker de moeite van het luisteren waard. De track bevat een erg toffe Gunz4Hire achtige opbouw die uitmondt in een beukende climax.

Luister zelf via Spotify

Verdict

Al met al kunnen we wel zeggen dat het een typisch Theracords album is. Het Motto “Music Produced From the Heart” gaat zeker op, want in bijna alle tracks is het bekende Theracords sausje wel te herkennen, zonder ten koste te gaan van de creativiteit van de desbetreffende artiest. Mocht je dus nog twijfelen om het album aan te schaffen? Dat is niet meer nodig, gewoon doen!

The Opposition tracklist

1. Dj Thera – The Opposition Part 1
    02. Retaliation – Surrender