Sinds 2013 is daar die ene synth genaamd Spire. Langzaamaan verovert deze soft synth steeds meer marktaandeel. Ik heb hem voor je getest!

Sinds 2013 released Reveal Sound met regelmaat updates van hun soft synth Spire. Dit gebeurt redelijk onder de radar. Maar ondanks het beperkte marketing offensief, groeit de populariteit enorm. Steeds meer producers kronen deze synth tot hun go-to synth, terwijl anderen beweren dat Spire zelfs de geroemde & beruchte Access Virus verslaat. Hoe je het wendt of keert, het is een geweldige toevoeging voor je studio!

Reveal Sound LTD

De makers van deze synth, Reveal Sound LTD, zijn enigszins omringt door mist. Er is niet veel te vinden als het gaat om de mensen achter de schermen. Niet dat dat heel veel uitmaakt, want het product is gewoon dik in orde. Maar toch is het leuker om te weten wie er achter zitten. Op de Reveal Sound website kom je niet veel verder dan een tweetal e-mail adressen, waarvan 1 nog een onconventioneel gmail adres betreft. Een klein beetje speurwerk wijst echter in de richting van Belize, alwaar het bedrijf geregistreerd staat. De muzikanten en programmeurs zouden echter uit Rusland komen. Een land wat je niet direct in relatie brengt met hoge kwaliteit soft synths.

De synth krijgt veel support, als je de namen leest die deze synth aanprijzen. Tussen de testimonials staan serieuze namen als Armin van Buuren, Hardwell, M.I.K.E., Zany en meer. Nu moet je je daar zeker niet op blind staren, maar het is een indicatie dat hier wel iets goeds gebeurt.

Reveal Sound Spire

De Spire is een polyfone software synthesizer voor zowel Mac als Windows en ondersteund 32 & 64 bits systemen voor hosts die gebruik maken van VST, AU en AAX. De specs op een rij:

  • 4 mono & 2 poly modussen
  • 4 oscilatoren
  • Per oscilator een unieke Unison engine
  • 2 onafhankelijk te bedienen filters
  • 5 effecten
  • 4 Modulatie macro’s
  • 4 Envelopes
  • 4 LFO’s
  • 2 Steppers
  • 1 Arpeggiator
  • 1 Modulatie matrix met 15 slots
  • 1 Multiband compressor met EQ (X-Comp)
  • 5 skins
  • Meer dan 700 bruikbare presets

Een indrukwekkende lijst die je wellicht wat van de leg kan brengen. Maar als je rustig door de synth heen gaat, valt alles op z’n plaats. Daarom nemen we je beetje voor beetje door de synth heen.

Technische specificaties

Na aanschaffen krijg je een installatie bestand aangeboden. Deze zal iets meer dan 400 MB in beslag nemen. Dit is inclusief alle presets. Qua hardware is er geen directe set met minimale systeemeisen, maar in het verleden klaagde menig gebruiker dat deze synth nogal een belasting voor de CPU was. Daar zou de 1.1 versie al veel verbetering in moeten hebben gebracht (een effecientere engine en een minder CPU heavy FX gedeelte). Ik test de synth met de volgende configuratie:

  • OSX 10.11.6
  • 2,2 Ghz Intel Quad Core i7
  • 8 GB werkgeheugen
  • Logic X 10.2.4
  • Reveal Sound Spire 1.1.8 (release candidate)

Presets

Presets

Het kan natuurlijk zijn dat je helemaal geen zin hebt om sounds te ontwerpen. In dat geval komt Spire met 6 factory banks. Elke bank beschikt over 128 presets. Je hebt dus al een ongekende bibliotheek ter beschikking. Tussen deze sounds zit vanalles. Denk hier aan basses, leads, plucks, synths, pads, keys, fx en drums. Wat mij opvalt is dat de bruikbaarheid van de presets erg goed is. Ben je toch al uitgekeken op deze set presets, dan bied de Reveal Sound webshop de mogelijkheid om voor enkele euro’s een andere bank aan te schaffen. Het aanbod is mega!

Ben je wel een liefhebber van sound design, dan is er de immens populaire init button, om van scratch af aan te beginnen.

Oscillatoren

OSC

Wanneer je vanuit de init begint, heb je 4 oscillatoren (OSCs) ter beschikking om je sound mee op te bouwen. In basis selecteer je het type wave. Je hebt vanaf versie 1.1.8 de keuze uit:

  • Classic: schakel tussen een saw en square wave
  • Noise: noise die je vorm geeft met de filters
  • FM: frequentie modulatie
  • AMSync: combinatie van osc sync en amplitude modulatie
  • SawPWM: zaagtand puls met modulatie
  • HardFM (nieuw): fase modulatie met saturatie en harmonischen

Door de meest passende wave vorm te selecteren, kun je zelf bepalen of je die dikke bass sound laat trillen, een dromerige pad laat zweven of een brullende lead door de speakers laat zagen.

Naast de bekende settings, vind je hier ook een Spire specifieke mogelijkheid om te werken met crtlA en ctrlB. Afhankelijk van het type wave, kun je met deze knoppen snel modulatie toepassen (bijvoorbeeld bij de FM bedien je met ctrlA de FM intensiteit en met ctrlB de modulatie frequentie). Check deze zeker!

Per OSC is het ook mogelijk om de initiële wave te mixen met 1 van de 49 andere waveforms. Deze combinatie geeft weer een unieke wave, die weergegeven wordt in de centrale display. Met de WTMix bepaal je vervolgens het volume van deze wavetable ten opzichte van de reguliere output.

Uiteindelijk kun je zo 4 sounds maken, en deze layeren. Per OSC geef je het volume aan, waardoor je een gedoseerd eindsignaal krijgen.

Unison & Mix

Unison en mix

Zodra je een basis sound hebt geselecteerd, kun je deze (per OSC) door de unison en mix halen. Zo kun je 1 layer heel breed maken, terwijl je een andere layer mooi in het midden laat.

De unison zorgt ervoor dat je initiële wave gedupliceerd wordt. De gedupliceerde versie is enigszins gedetuned en zit meer naar links of rechts in het stereobeeld. Hoe meer voices, hoe meer gedupliceerde waves.

Dit is niet per definitie een vooruitgang. Wees er bewust van dat, wanneer je op een mono opstelling draait, dit een nadelig effect kan hebben. Daarnaast is het de unison die de CPU vreet wanneer je 4 OSCs met ieder 9 voices gebruikt. Maar het resultaat mag er wel wezen. De sounds worden lekker breed en komen meer tot leven. Naast het aantal voices, kun je ook een unison modus kiezen, om een noot direct om te zetten naar 2 octaven of een chord.

Bij de mix sectie kun je per OSC de panning toe passen om elk detail zo een prima plek in de mix te geven. Draai aan de wide knop om de synth de breedte in te trekken en stel een filter in waar het signaal doorheen mag.

Filters

Filters

Bij de mix sectie kun je de output van een OSC toekennen aan filter 1 en/of 2. Per filter kun je het type bepalen. Elk type heeft z’n eigen karakter, en bootst een bekende analoge of digitale filter na. Je kunt uiteindelijk kiezen uit de volgende filters:

  • Perfecto
  • Acido (303 emulatie)
  • Infecto (Virus emulatie)
  • Scorpio
  • Combo

Allen met hun eigen sound en mogelijkheden qua Low Pass, Band Pass, High Pass en diversen. De filters kunnen achter elkaar en naast elkaar geplaatst worden (PAR – parallel). En door ze te linken, zullen de cutoffs elkaar volgen.

Van deze filters gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Infecto. Deze klinkt warm en natuurlijk, en is gebaseerd op de filter in mijn Access Virus TI Snow.

Effecten

Effecten

Zodra de sounds door de filters zijn gegaan, heb je de beschikking over 5 effecten:

  • Shaper/Decimator
  • Phaser/Vowel
  • Chorus/Flanger
  • Delay
  • Reverb

Het is de vraag of je dit soort effecten vanuit de synth gaat gebruiken, of vanuit een dedicated effect plugins op je kanaal in je host. Dat laatste bied meer opties dan dat je met deze interne effecten hebt. Maar het is de moeite waard om deze effecten toch eens uit te proberen. Ze zijn erg degelijk en bieden de essentiële set aan setup parameters. Met name de Shaper geeft mijn leads toch net dat extra beetje scherpte, wat ik anders met de Fabfilter Saturn zou doen.

Multiband compressor & EQ

EQ - Compressor

Als de sounds uiteindelijk voor de uitgang staan, worden ze nog 1x door een EQ- en multiband compressor gehaald. De X- Comp (Spire’s Eigen compressor) zorgt ervoor dat je 4 OSCs netjes binnen het gestelde dynamische bereik blijven. En met de EQ kun je specifieke frequentie gebieden extra versterken of afsnijden (Boost or Cut).

Het werkt handig en bied een eerste set mogelijkheden om je sound vorm te geven t.o.v. van je andere kanalen. Tevens vind ik het altijd wel fijn om bij een EQ een stukje grafisch feedback te krijgen, zoals dat hier ook het geval is. Maar uiteindelijk zal er in mijn geval toch altijd nog een channel EQ achter de plugin komen om in detail verder te kunnen werken.

Modulatie

Met modulatie kun je helemaal los gaan. Je het hier alles ter beschikking. 4 envelopes, 4 LFOs, 2 Step sequencers en een arpeggiator.

Envelopes

Wat goed is om te weten, is dat ENV1 de hoofd envelope is voor de output van Spire. De overige envelopes kun je gebruiken voor modulatie doeleinden.

Envelopes

Zoals je hierboven ziet, kun je de timing van alle envelope onderdelen instellen. Helaas heeft dit geen effect op de visuele weergave van de envelope. Maar wat wellicht wel goed is om te weten, is dat je ook op de verschillende lijnen in de grafiek kunt klikken, om zo bijvoorbeeld te wisselen van lineaire lijn naar een oplopende curve.

LFOs

LFO

De Spire beschikt over 4 LFOs, die je voor allerhande modulatie doeleinde kunt gebruiken. Dit is een kwestie van proberen.

Je kunt in dit scherm al direct een te moduleren onderdeel selecteren (2 per envelope). Maar wanneer je meer complexiteit wilt, kun je ook terecht in de modulatie matrix, waar je nog veel meer kunt koppelen.

Een leuke gimmick om wellicht te onthouden, is dat je met Spire heel snel en eenvoudig een FX riser kunt bouwen. Selecteer rate 8/1 (8 bars), pak een triangle wave en plaats via phase het startpunt bij het laagste punt van je triangle. Door de pitch van een OSC te koppelen aan de LFO, zal de pitch gedurende 8 bars toenemen. Et voila, daar is je 8 bars durende riser. Wanneer je dit wilt doen voor 4 OSCs, dan zul je wel door moeten pakken in de modulatie matrix.

Stepper

Stepper

De stepper is, net als de LFO, een element om je signaal te moduleren. Deze zal pas aan het werk gaan, wanneer je hem toekent als source in de modulatie matrix. Vanuit hier kun een OSC control verder beïnvloeden (denk aan een cutoff of pitch). Een complex verhaal, wat zich pas echt duidelijk laat worden wanneer je er mee aan de slag gaat.

In de afbeelding hiernaast zie je alleen liniaire lijnen. Deze kunnen ook net zo eenvoudig omgezet worden in curves. Dat is een kwestie van intekenen. En wanneer nodig, kun je binnen hetzelfde timeframe de curves  x2, x3 of x4 doen. Hiermee krijg je een soortelijk effect krijgt als wanneer je de frequentie van de LFO omhoog haalt. Door te retriggeren, zal de stepper sequence bij elke noot opnieuw afgespeeld worden.

Arpeggiator

Arpeggiator

De arpeggiator behoeft waarschijnlijk weinig uitleg. Het zit er op en doet zijn werk prima. Zet hem aan, stel de gate, timing en swing in, en je bent good to go.

Zelf gebruik ik dit niet heel vaak, aangezien het uitwerken in een piano roll mijn voorkeur heeft. Maar het kan zo zijn voordelen hebben om het in de synth direct te doen. Bijvoorbeeld wanneer je een continue doorlopende bass wilt hebben, zonder al te veel gekke edits.

Modulatie matrix

Wanneer je helemaal vertrouwd bent met modulatie, dan kun je in de matrix jezelf helemaal verliezen. Je kunt alle modulatie factoren toewijzen aan meerdere parameters. Loco!

Modulatie matrix

De matrix bestaat uit 5 pagina’s, waarbij elke pagina 3 slots heeft. Dit maakt in totaal dus 15 slots om in los te gaan. Per slot kun je 2 modulatie bronnen (waaronder OSCs, envelopes en LFOs) toekennen, die vervolgens 4 parameters kunnen triggeren (cutoff, pitch, etcetera). Dit betreft ook voor mij net hogere wiskunde, en ik heb daarom extra respect voor mannen als Richard Devine (die als een van de weinigen op deze aarde zoveel modulatie in goede banen kan leiden). Ik kan niet anders zeggen dan dat je hier serieus mee aan de slag moet gaan. De start is lastig, maar het wordt uiteindelijk enorm leuk om zo je eigen sounds extra vorm te geven.

Modulatie Macro’s

Modulatie marco

Geen idee of de titel ook daadwerkelijk overeenkomt met de echte benaming, maar volgens mij dekt het wel lading. Deze vier draaiknoppen kun je instellen als bron binnen de modulatie matrix. Hiermee kun je dus regelen dat je met 1 draai aan de knop, een hele reeks parameters kunt veranderen. Bijvoorbeeld wanaar je aan Mod1 de cutoff, decay en reverb dry/wet koppelt. Uiteindelijk zul je binnen je host enkel Mod1 dienen te automatiseren, en Spire zorgt dat de andere 3 parameters vanzelf meegaan. Mocht je nog op Spire 1.0 draaien, dat is dit een goede reden om de upgrade te downloaden.

Wat in dit scherm ook opvalt, en helemaal losstaat van de modulatie macro’s, is de mogelijkheid om banks te importeren en selecteren. De conventionele manier via het menu werd weleens als onhandig ervaren, en dit zou het aanzienlijk makkelijker moeten maken. Persoonlijk maakt het mij niks uit, ik ben niet ongeduldig en kan met beide uit de voeten.

GUI

De graphical user interface (GUI) is ronduit sexy. Dit ziet er gelikt uit, maar is mijns inziens ook enorm logisch opgebouwd (wat het werken in deze synth erg aangenaam maakt). Als je de tijd neemt om je sounds op te bouwen, wordt je langs alle stappen geleid. Je begint bij de bron door de OSC te selecteren, past unison toe, definieert je mix settings, stelt de filter in, past effecten toe en haalt het eindresultaat door de X- Comp heen. Alle modulatie kun je vervolgens nog toepassen op de daartoe bestemde vensters.

Voor de liefhebbers is er ook de mogelijkheid om de skin te wijzigen. Mijn voorkeur gaat uit naar… regelmatig wisselen. Ze zien er allemaal goed uit en het houdt mij creatief!

Deze diashow vereist JavaScript.

Voor de Apple gebruikers onder ons is er ook nog de mogelijkheid om je Retina scherm tot de max te gebruiken, aangezien deze soft synth er ook nog op 200% gelikt uitziet! Super bruut als je alleen maar bezig bent met sounddesign. Dan is de synth in 200% op een 27″ monitor een hele verademing!

Sounds

Uiteindelijk is de grote vraag of deze synth ook echt vette sounds kan maken. Uiteraard zit de voornaamste tool om dat te doen tussen jouw oren. Ik ben ook geen synth goeroe, dus kan het technisch niet onderbouwen. Maar wat me opvalt is dat ik met 1 instance van Spire al verder kom dan meerdere instances van andere synths. Dit begint al met de presets, die van zichzelf al goed klinken. Maar ook sounddesign wise, hoef je geen raketgeleerde te zijn om dit te kunnen.

Ik ben aangenaam verrast wat deze digitale bak voort brengt! Het klinkt warm en gebalanceerd. En wanneer je het smerig wilt, dan kun je het smerig krijgen.

Verdict

Met de Spire haal je een enorm krachtige soft synth in huis. Hij is inzetbaar op alle gebieden (mede door de goede keuze aan initiële waves) maar blinkt voor mij uit in bass en leads.

In de twee maanden dat ik deze synth gebruik, is het voor mij de go-to synth geworden die nu standaard in mijn template is opgenomen. Enerzijds vanwege het geluid, en anderzijds vanwege het enorme gebruikersgemak. Met een beetje theorie van Rob Papen in het achterhoofd, wandel ik goed door deze synth heen. Zeker als ik het vergelijk met mijn Massive (verschrikkelijke GUI) en mijn Virus TI Snow (een joker in gebruik).

 

+ Value for money! 205 euro (incl BTW)

+ Klinkt warm en gebalanceerd voor een soft synth

+ Ideaal voor sound designer (modulatie matrix) en preset hopper (Reveal Sound heeft veel soundbanks te koop)

+ Bruikbare effecten

+ Logische en gelikte GUI

+ Regelmatig updates met nieuwe functionaliteit (als reactie op feedback van de user community)

 

Ik ben van origine al wel een positivo, maar ditmaal kan ik het niet duidelijk genoeg vermelden: ga naar www.reveal-sound.com en scoor hem vandaag nog! Heb je toch nog wat koudwatervrees? Haal dan nu de demo in huis!