Op en top fit zijn voor het festivalseizoen?Geen afvalproces met momenten zonder resultaat? Dan zit je hier op het juiste adres! Het is helemaal hot en trending op dit moment. Omgekeerd diëten! Wat houdt dit precies in? En welke voordelen zijn er voor jou tijdens het festivalseizoen? Want iedereen wil toch met een strak lichaam kunnen springen en dansen op je favoriete muziek.

Wat ga je doen om de kilo’s er weer proberen af te krijgen? Heel simpel. We gaan minder eten en meer sporten! Volgens onze logica is dat de makkelijkste en snelste manier om af te vallen. En inderdaad! Na de eerste weken ga je op de weegschaal staan en geef je jezelf een schouderklopje omdat er een lager getal staat dan voorheen. Nu je eenmaal in de flow zit met afvallen wil je deze lijn verder doorzetten, maar op een gegeven moment ga je op de weegschaal staan en zie je dat er geen kilo meer is afgegaan. Balen. Hoe kan dit nu? Je sport toch veel en eet minder? Dan moet je toch afvallen? Was het maar zo makkelijk…

Jouw lichaam heeft een bepaalde energiebalans. Deze energiebalans bestaat uit je energie inname en het energieverbruik. Er moet een balans zijn tussen je energie inname en het energieverbruik. Klinkt simpel, niet waar? Door minder te gaan eten zou je denken dat je afvalt, omdat je meer verbruikt dan dat je binnenkrijgt. In het begin zal je hier inderdaad resultaat in zien. Maar omdat je minder calorieën inneemt verlaag je automatisch je stofwisseling. Je lichaam teert langer op datgene wat zij wel binnen krijgt en je raakt in een soort “overlevingsfase”. Er is minder te eten, dus je lichaam gaat minder verbranden en op deze manier kun je langer door met wat je hebt (vetvoorraden en dergelijke). Als je dit consequent blijft doen, blijft de stofwisseling verder naar beneden zakken. Vervolgens heb je het streefgewicht bereikt, je blijft uiteraard wel verder sporten maar gaat minder letten op je voeding. En binnen een paar weken zitten de extra kilo’s er weer aan, omdat je ver boven je stofwisseling uit gaat komen en je op die manier weer aankomt.

Uit onderzoek van diverse studies blijkt dat als er goed gelet wordt op de energiebalans en voornamelijk de energie inname een grotere kans bestaat op afvallen. Het klinkt wellicht raar en niet logisch. Steeds meer calorieën eten en je gaat afvallen? Vreemd he. Hoe werkt dit in de praktijk? Allereerst reken je het rustmetabolisme voor jezelf uit (ruststofwisseling). Dit zijn het aantal calorieën wat je alleen al verbrandt in rust. Door te weten hoeveel calorieën er wordt verbrandt tijdens de rustperiode kun je hier je dieet op aanpassen. Op deze manier krijg je genoeg binnen dat je lichaam niet in een overlevingsfase gaat, je stofwisseling blijft hetzelfde en dat je niet gaat aankomen.

Natuurlijk moeten er niet zakken met chips en bakken ijs naar binnen worden gewerkt. Maar een dieet waarin het rustmetabolisme wordt bereikt en je uiteindelijk gevarieerd (veel koolhydraten en eiwitten) gaat eten. Wat zijn de resultaten van deze manier van afvallen? Allereerst zal je geen moment hebben van honger of dat je te vol zit. Je krijgt een boost aan energie waardoor je motivatie weer stijgt en je weer gaat uitkijken naar die paar uurtjes in de sportschool. Je bent de hele dag weer een stuk actiever en tegen alle logica in, val je af.

Het klinkt voor mensen die willen afvallen, of die al bezig zijn met afvallen misschien eng. Meer gaan eten waardoor ik meer ga afvallen. Geloof me, probeer het maar eens voor een maand! Let er natuurlijk wel op dat je blijft sporten en geen honger hebt en om de twee uur iets eet. Dan ben ik erg benieuwd naar het resultaat!

Laat je reactie achter met Facebook