Als harddance producer ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar een mogelijkheid om je tracks net zo hard te laten klinken als de Pro’s. Een enorm lastige klus, want wanneer je daar te ver in gaat, klinkt je track nergens meer naar. 1 van de tools die je daarbij kan helpen is StandardCLIP van SIR Audio Tools.

Clipping of limiting?

Grote kans kans dat je als laatste plugin van je mastering chain een limiter hebt staan. Deze zorgt ervoor dat je het volume van je track tegen het ingestelde plafond kunt drukken. Dit met als doel om je track zo luid mogelijk te krijgen. Want je wilt namelijk net zo luid klinken als die andere hotshots in de scene. Maar er zijn meer opties om dit aan te pakken. Het gebruik van een limiter is 1 variant. Een alternatief is een clipping plugin (of een combo van een clipper en limiter).

Maar wat je exact gebruikt en in welke situatie, dat bepaal je natuurlijk zelf. Elk heeft namelijk z’n voor- en nadelen. Om duidelijk te maken wat het exacte verschil is:

Bron: Sound On Sound

De 3 illustraties vertegenwoordigen je waveform. Het origineel heeft een redelijk dynamisch bereik. Denk daarbij aan een break, een climax met een flinke kickdrum en een tweede break. Tussen de break en de climax zit een verschil in volume. Om dit verschil kleiner te maken, kun je gebruik maken een limiter. Waarbij de limiter aan het werk gaat zodra de kick invalt. Op dat moment zal het ingestelde plafond aangeraakt worden en wordt het signaal gereduceerd zodat dat deze meer in de buurt komt van het volume van de break. Opvallend is echter dat hierbij de waveforms niet van vorm veranderen. Als het goed is heeft dit dan dus ook geen effect op de klank van het signaal. Hoogstens een pompend effect van het geheel. Met andere woorden: het tast alleen het volume aan en zal geen harmonische content meegeven.

Een clipper daarentegen gaat net wat anders te werk. Ook deze werkt met een ingesteld plafond. Maar in plaats van indrukken van het signaal, zal deze het signaal “afknippen”. Hierdoor veranderd de waveform en ontstaat er vervorming in de klank. Dit hoeft niet altijd negatief te zijn, maar kan juist net dat beetje karakter meegeven. Zeker in het harddance domein niet zo’n heel groot issue (soms zelfs wenselijk).

Zo’n clipper voor in je DAW is de StandardCLIP van SIR Audio Tools!

SIR Audio Tools

SIR Audio Tools wordt gerund door de Duitse Christian. Vanuit Bielefeld levert hij, naast de StandardCLIP, nog enkele andere plugin’s. Het assortiment bestaat uit:

  • SIR2: Een uiterst uitgebreide reverb plugin die in staat is om op basis van high definition impulse responses een reverb exact na te bootsen zoals die zou klinken in echte ruimtes.
  • StandardCLIP: De clipping plugin om je tracks net wat luider te maken en/of te voorzien van extra harmonische content.
  • SpectrumAnalyzer: Een analyzer die je exact laat zien wat je aan het doen bent.
  • StandardEQ: Een uitgebreide EQ met de mogelijkheid om resonante frequenties te detecteren.
  • qwertyGO!: Soundboard on steroids!
  • Butterfly: Iets zeer specifieks 😉

En wanneer je een brilliant idee hebt, maar niet de kennis en kunde om het te ontwikkelen, dan ben je bij SIR Audio Tools ook aan het juiste adres om dit te laten ontwikkelen.

SIR Audio Tools StandardCLIP

De StandardCLIP van SIR Audio Tools is een clipping plugin. Toegegeven: tot een maand terug had ik nog niet van deze plugin gehoord. Sterker nog: clipping an sich was nog een heel grijs gebied. Het was mijn Spaanse collega DJ Pablo die mij adviseerde hier eens naar te kijken. Deze baas was op zoek naar een mogelijkheid om zijn tracks nog net wat luider te krijgen, en kwam zodoende uit bij de StandardCLIP.

Interface

De interface van deze plugin is eenvoudig. Echter vergt het toch even wat trainen eer je hem goed in kunt zetten. Zelf ben ik de nodige uurtjes kwijt geweest om een concreet beeld te krijgen van wat nu elke control doet. Maar vooral uitvogelen hoe je deze het beste in kunt zetten. Uiteraard kun je ook direct naar de presets schieten, maar zoals met alles op je master bus, is dit meer een richtlijn die je zelf moet instellen op jouw unieke track.

Deze diashow vereist JavaScript.

Input

Aan de input zijde van de plugin is duidelijk te zien hoe het signaal binnen komt. Zo heb je direct zicht op de piekwaarden van het audio signaal. Maar ook de RMS wordt weergegeven. Als het goed is heb je in je mixdown voldoende headroom over gelaten. Om dit te compenseren, kun je de input gain opvoeren zodat het ingestelde clipping plafond geraakt wordt. Vanaf hier gaat de plugin te werk.

Processing

Hoe deze te werk gaat, hangt af van de instellingen. De belangrijkste setting die je kunt maken, is de clipping mode. Zo heb je twee soft clip modussen. Hierbij wordt het signaal niet hard “afgeknipt”, maar zwaar gecompressed. Hierdoor onstaat er wel wat extra harmonische content.

Bij zowel de Soft Clip Classics, Soft Clip Pro, alsook de Ratio 2:1, kun je de soft clip saturation zelf bepalen. Hoe meer je het toepast, hoe meer saturation je zult gaan horen. Afhankelijk van waar je de StandardCLIP plaatst, kan dit een positief of negatief effect hebben. Zelf heb ik gemerkt dit vooral toe te kunnen passen op de diverse bussen. Bijvoorbeeld met mijn leads om de klank wat meer accent te geven. Maar ook op percussie werkt hij top. De pieken waar een limiter op reageert worden aanzienlijk minder, zonder in te leveren op de punch. Met uiteindelijk meer headroom op je master als gevolg. Op mijn master heb ik dan vervolgens de Hard Clip aan staan. Dat geeft net dat extra beetje loudness. De limiter die erna staat, hoeft vervolgens niet zo heel veel meer te doen.

Een belangrijk aspect van deze plugin is de oversampling mogelijkheid. Ik ben theoretisch niet voldoende onderbouwd om uit te leggen hoe dit onstaat, maar het feit is dat wanneer je een signaal limit of clipped, er allerlei signalen voor terug komen. Met oversampling ga je dit tegen. Dit wordt duidelijk weergegeven in deze video. En hoe hoger de oversampling, des te minder vervelende side effects je op je signal hoort. Nu is een hoge oversampling killing voor je CPU. Je kunt er daarom ook voor kiezen om in een live situatie een lagere oversampling te gebruiken, en wanneer je je track gaat bouncen deze hoog ingesteld staat. Zo belast je je CPU alleen wanneer je je track gaat bouncen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Output

Als je uiteindelijk de juiste instelling hebt gevonden, kun je aan de output kant nog wat volume correcties uitvoeren. Met als resultaat dat de RMS nu dichter bij de piek waardes ligt dan voorheen. Mocht je toch nog wat tips willen gebruiken, dan kun je met behulp van de Assitent de beste output gain setting bepalen. Hiervoor dien je je track op het luidste deel te laten spelen, zodat de Assitent een goede analyse kan maken van de grootste pieken in volume.

Grafische tools

De StandardCLIP beschikt over een aantal duidelijke grafische tools om weer te geven waar je mee bezig bent. De input en output meters spreken voor zich. Waarbij piekwaardes (uitslaande VU meters) en RMS waardes (rode lijn op de meters) meebewegen met het spelende signaal. Mocht je willen weten wat de exacte waardes zijn, dan staan deze in dB boven de meters weergegeven. Maar wat ik persoonlijk de krachtigste vind, is de weergave van de waveform. Deze geeft namelijk ook duidelijk aan welk deel van het signaal aangetast wordt door de clipper. Enerzijds moet je je oren gebruiken, maar anderszijds kan het net dat beetje extra hulp geven.

Verdict

Clipping wordt vaak gezien als een effect dat je wilt vermijden. Eigenlijk net als met Distortion en Saturation. Maar van die laatste zijn de digitale emulaties inmiddels ook al helemaal geaccepteerd. Tuurlijk, clipping kan echt enorm lelijk zijn. Maar met de StandardCLIP kun je het zo doseren dat het je tracks net wat luider maakt, maar ook voorziet van wat extra frequenties in het hogere segment, zonder dat het gaat storen.

In mijn testen heb ik hem veelvuldig in kunnen zetten op de bussen en master. Maar niets houd je tegen om ook op reguliere kanalen een standardCLIP te zetten. Zeker bij flink uitslaande elementen als een kick of snare geen overbodige luxe.

Het werkgebied van de StandardCLIP is niet groot, maar waar hij moet werken, doet hij zijn werk erg goed! Met de juiste instellingen heb je meer loudness, net dat extra beetje karakter en geen nadelige effecten op het geluid. Met een prijs van slechts 19 euro zeker het overwegen waard. Ben je er nog niet aan uit? Dan zou ik je zeker adviseren om eens met de demo aan de haal te gaan!

Prijs en beschikbaarheid

Je haalt de StandardCLIP in huis via SIRAudioTools.com voor slechts 19,- euro! De clipping plugin is beschikbaar in 32 en 64 bit. Afhankelijk van je DAW, kun je de volgende formats krijgen: AU, VST & AAX. Weet je niet zeker of hij prima gaat draaien op jouw hardware? Controleer dan even de systeemvereisten:

  • PC: Windows 7 of hoger
  • Mac: OSX 10.7 of hoger

Wil je hem eerst testen? Controleer dan de systeemvereisten en download de demo!

Socials

Volg SIR Audio Tools op de volgende kanalen om volledig bij te blijven met de ontwikkelingen:

Facebook

Laat je reactie achter met Facebook