Autobiografien zijn niet uniek meer. Maar wel als het DJ’s uit de harddance scene betreft! Ik las Wonderful Days van Mental Theo om er achter te komen wat hij allemaal mee heeft gemaakt tijdens deze Wonderful Days.

Mental Theo

Mental Theo is de alterego van Theo Nabuurs. DJ en producer die al sinds jaar en dag actief is in de (hard)dance wereld. Ooit begonnen in een club in Oisterwijk, later uitgegroeid tot icoon in de happy hardcore en freestyle. In zijn agenda staan o.a. optredens op Defqon1, Pussy Lounge, The Love Parade en Decibel. Een populaire rasartiest met een verhaal. Een verhaal dat verteld moest worden, zo vond zijn vrouw Maaike. En wat zijn we blij met deze vrouw! Want als zij er niet was geweest, hadden we deze verhalen mogelijk helemaal niet geweten.

Daar waar je zou verwachten dat het boek zou beginnen in een Den Bosch kort na de geboorte van Theo, is het hier (naast het voorwoord van niemand minder dan Hardwell) toch wat anders. Op aangrijpende wijze wordt verteld hoe de dramatische editie van The Love Parade in 2010 er aan bijdroeg het turbulente leven de revue te laten passeren in een boek. Wonderful Days is daar uiteindelijk, mede dankzij Vincent de Vries (Vechtlust, KRAAY), het resultaat van geworden.

Voor de muziek

Niemand is met draaitafels in z’n handen geboren. Zo ook Theo niet. Het boek neemt je mee naar de jeugd jaren, waar sport een belangrijke rol speelde, totdat de hormonen hun werk gingen doen en het vrouwelijke geslacht ook een aandeel begon te krijgen in het leven van deze baas. Zo wordt de lezer o.a. meegenomen naar hoe het gezin de eerste levensjaren van Theo kleur gaf. Maar ook naar het eerste avontuurtje nabij de PTT vijver dat niet geheel zonder problemen verliep.

Eerste stappen in de muziek

Maar in de puberjaren wordt dan toch de muzikale weg ingeslagen. Dankzij Erik de Zwart wist Theo al snel dat hij in de muziek verder wou. Hoe en wat was nog niet aan de orde, want grote superstar jocks zoals we die nu kennen waren er nog niet. Het was de liefde voor muziek, en dan met name unieke muziek, die hem langs vele platenzaken in binnen- en buitenland bracht. Deze internationale sound bleef niet onopgemerkt. Het leverde hem diverse residenties op.

Aan de bak

Maar die platen moesten ergens van betaald worden. De residenties leverden wel wat geld op, maar er wordt ook een boekje open gedaan over de diverse bijbaantjes. Bijbaantjes zoals jij en ik mogelijk ook hebben gehad. Met alle voor- en nadelen als gevolg. Want wanneer Theo de kans krijgt de landsgrenzen over te gaan om daar zijn sets te doen, zijn deze baantjes de eerste struikelblokken. Vol geur en kleur verteld hij hoe hij daar mee om ging.

Een serieuze job

Uiteindelijk is daar de kans om met een dikke middelvinger naar jaloerse collega’s afscheid te nemen van al die bijbaantjes. Er wordt een kans geboden om bij het grote Arcade in dienst te treden. Destijds een serieuze speler als het gaat om compilatie CD’s en albums. Dit is tevens de uitgever geweest van de legendarische Thunderdome reeks. Een reeks waar, zo blijkt uit het boek, Theo verantwoordelijk voor is geweest. Het is ook via deze route dat Theo in contact kwam met Charly Lownoise. Niet veel later bleek dit een ontmoeting met grote gevolgen.

Wonderful Days

Het boekt geeft vervolgens een mooie inkijk in het ontstaan van 1 van de meest iconische dance duo’s uit de 90’s: Charly Lownoise & Mental Theo. Twee unieke persoonlijkheden die samen verantwoordelijk zijn voor grote (internationale) hits. Stap voor stap komen alle klappers voorbij zoals Live In London, The Bird, Wonderful Days & Stars, to name a few. Vol geur en kleur verteld Theo hoe een aantal van deze tracks zijn samengesteld. Waarbij het opmerkelijk is hoe het creatieve proces van Wonderful Days is verlopen. Een schot in de roos met alle roem als gevolg.

Als lezer krijg je daarmee een kijkje in de keuken hoe het er aan toe ging als je een hit scoorde in de 90’s. Van bizarre boekingen en grote sommen geld tot aan hitsige groupies en dubieuze contracten aan toe. Ook wordt duidelijk dat het echt niet alleen volop plezier betreft. Wanneer de zaken goed gaan, is het belangrijk alles in de gaten te houden, zo blijkt later.

Andere passies

Dat Theo niet alleen goed is achter de draaitafels wisten we al wel. Dat laat Wonderful Days ook zien. Zo zijn er ook hoofdstukken gewijd aan het race verleden, waarbij Theo fanatiek achter het stuur kroop van snelle Renault’s. Maar ook zijn carriere als VJ, en later radio Jock, worden uitgebreid besproken. Want wie is er niet groot geworden met Mental Theo On The Road op TMF en The Creepshow op SlamFM? De mooie anekdotes vliegen voorbij. Hetgeen deze 264 pagina’s bijzonder compleet maakt.

Verdict

Als 34 jarige DJ en liefhebber in de harddance scene, is Mental Theo voor mij geen onbekende naam. Sterker nog, zijn album (samen met met Charly Lownoise) Charlottenburg is 1 van de meest gedraaide CD’s uit mijn uitgebreide collectie. Dus toen bekend werd dat Mental Theo met een boek kwam, was het eigenlijk wel zeker dat deze gelezen moest worden. Een must read voor elke harddance liefhebber! Een feest van herkenning als je in jaren 90 met je beugeltje en puistjes stond te hakken op die kneiters van hits.

Voor mij was Theo altijd een beetje de enfant terrible van de harddance (in de positieve zin van de uitdrukking!). Uitersten opzoeken en niet te verlegen zijn om de controverse op te zoeken. Maar dit boek geeft je meer. Het laat zien hoe hij vanuit Den Bosch over de jaren heen een spoor aan muzikale hoogtepunten achterlaat. Waarbij teleurstellingen uiteindelijk ook niet zijn weggelaten. Een puur verhaal door en over een geboren ras entertainer.

Prijs en beschikbaarheid

Je haalt Wonderful Days in huis voor slechts 20 euro via Bol.com of de betere boekenwinkel. Lees je liever digital? Dan scoor je een E-book variant!

Socials