Bijna alle mensen die je tegenkomt in de sportschool en die druk bezig zijn met krachttraining maken gebruik van deze eiwitshakes. Maar zijn ze ook wel écht goed voor ons lichaam? Bouwen we op een natuurlijke manier kracht op? We gaan de voordelen, nadelen en gevaren van eiwitshakes bespreken in dit artikel!

Wat is een eiwitshake?

Eiwitshakes zijn drankjes die bestaan uit pure eiwit wat is aangevuld met melk, water of een sapje. Je kan er ook nog wat fruit of andere supplementen aan toevoegen om het drankje wat lekkerder te maken. Eiwitpoeder is het basiselement voor een shake. Dit poeder bestaat weer uit Whey, Caseïne, soja en ei.

Whey, wordt in het Nederlands ook wel als wei uitgesproken, is het overblijfsel van de toevoeging van de melk. Door spijsverteringsenzymen wordt de melk bewerkt en blijven de essentiële aminozuren over (aminozuren zijn bouwstenen van eiwit). Whey bevat zogezegd dat de snelle eiwitten, deze eiwitten verteren het snelst en kunnen door het lichaam dan ook het snelst worden opgenomen.

Caseïne is een dierlijk eiwit wat in melk voorkomt. Maar liefst 80% van alle eiwitten in melk is caseïne. De overige 20% wordt voornamelijk gevuld door whey. Caseïne is een, ten opzichte van Whey, een langzaam eiwit. Voor directe herstel van de spieren is caseïne niet aan te raden, maar op langere termijn is het wel goed voor de langdurige bescherming van spierafbraak.

Soja wordt door een kleine groep sporters gebruikt. Vaak hebben zij een allergie tegen Whey of Caseïne. Daarom stappen ze over op soja. Soja bevat veel essentiële eiwitten, maar ook een paar niet essentiële.

Als laatste heeft heb je Ei. Ei is een wat duurder eiwit t.o.v. de bovenstaande eiwitten. Dat komt omdat het van het wit van de eieren komt en vetvrij is. Ook kan je het makkelijk verteren. Ei bevat een nog grotere hoeveelheid aan animozuren dan whey, maar niet in gelijke hoeveelheden.

Wanneer eiwitshakes gebruiken?

Je kan een eiwitshake op verschillende momenten van de dag innemen.

  • Voordat je gaat trainen. Voor de training een eiwitshake nemen beschermt het lichaam tegen spierafbraak en zorgt ervoor dat er andere vormen van energie wordt aangeboden, waardoor je langer door kan gaan!
  • Na de training. Om je spieren te herstellen en om op deze manier kracht te bevorderen (spiergroei) moet je na een of twee uur een eiwitshake in nemen. In dit geval is een eiwitshake met whey als eiwitbron de ideale keuze, omdat dit een snel eiwit is. Dit wordt snel opgenomen in je lichaam.
  • Voor het slapen gaan, Door een eiwitshake te nemen voor het slapen gaan bouw je een eiwitvoorraad op. Verstandig is natuurlijk om een shake te kiezen met caseïne, omdat dit een langzaam eiwit is die voor de langdurige bescherming veel kan betekenen. Je bevordert hierdoor het natuurlijke herstelproces van het lichaam tijdens de slaap.

Welke voordelen zijn er aan het nemen van een eiwitshake?

Er zijn talloze voordelen van een eiwitshake. We zullen ze hieronder bespreken.

  • Het zorgt voor herstel van de spieren na inspanning. Omdat je spieren sneller herstellen is de kans op spierpijn vele malen minder en kun je sneller verder gaan met de training waardoor je de kans op spiergroei op korte termijn vergroot.
  • Het zorgt voor de instandhouding van de spieren. Hiervoor geld eigenlijk hetzelfde voor als bovenstaande reden. Hierdoor kun je sneller spiergroei opbouwen.
  • Het is een bron voor de spieropbouw. Eiwitten heb je nodig als je spieren wilt vergroten. Door het nemen van eiwitshakes vergroot je niet alleen de kans op snellere spiergroei, maar kan je ook nog eens meer spieren opbouwen.
  • Het kan ondersteuning bieden bij afvallen. Als je wilt afvallen kan een eiwitshake je helpen bij het trainingsproces. Je kan langer en vaker trainen waardoor je sneller kan afvallen van de overbodige kilo’s.

Máár: Wat zijn de nadelen van eiwitshakes?

  • Het aantal calorieën. Een portie bevat niet veel calorieën, maar als je iedere dag een shake drinkt in aanvulling met een normaal eetpatroon is de kans groot dat je een calorie-overschot gaat opbouwen. Dit zou kunnen zorgen voor ongewenst gewichtstoename, wat je eigenlijk niet wil! In een normale shake van 30 gram eiwit zitten ongeveer 110 calorieën. Deze extra calorieën bestaan voor een groot deel uit eiwitten, maar het is geen garantie dat ze ook worden omgezet in spieren. Teveel eiwit in het lichaam wat niet verwerkt kan worden wordt omgezet in vet.
  • Te slecht cholesterol. Sommige eiwitshakes bevatten veel cholesterol en ook slecht cholesterol. Vooral Whey eiwit. Dit eiwit bevat meer cholesterol dan plantaardige shakes normaal gesproken cholesterol vrij zijn. Bij een standaard shake krijg je ongeveer 35 mg cholesterol binnen, dat is ongeveer 11% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Elke dag teveel cholesterol binnenkrijgen vergroot de kans op hart en vaat ziekten, of andere cardiovasculaire problemen (hartproblemen). En dat uit slechts 1 shake.
  • Te veel eiwit. Als je in je dagelijkse eetpatroon al een flinke hoeveelheid aan eiwit binnenkrijgt en dan ook nog eens een eiwitshake erbij neemt kan dat negatieve gevolgen hebben! Veel te veel eiwit verhoogt de kans op constipatie, hart en vaatziekten en nierproblemen. En zo zijn er nog een paar op te noemen.

Conclusie

Zoals zo vaak gezegd wordt, geldt dat nu ook voor eiwitshake: Gebruik het met mate! Als je dit op een juiste manier gebruikt kan het een gezonde en natuurlijke manier zijn van spierbouw. Maar pas op, er zitten nare gevolgen aan als je teveel eiwitshakes gaat drinken. Het blijft erg belangrijk om de ingrediënten te lezen in een shake, want er zijn ook shakes die 500/600 calorieën opleveren.

Wat vindt je zelf van het gebruik van eiwitshake? Ben je een voorstander of juist een tegenstander? Laat het ons weten!

Wil jij meer tips voor een gezonde levensstijl? Dan hebben we hier nog een aantal artikelen voor je klaarstaan.

Laat je reactie achter met Facebook