ALERT: hoog #gear / #geek / #nerd gehalte ūüėČ Onze EveryBeat collega Les heeft er al het nodige over geschreven¬†maar met mijn aantal jaren ervaring, kan ik er ondertussen ook wel een mening over vormen: oldschool vinyl versus het nieuwe technologische geweld.¬†DJ-ing door de jaren heen.

DJ-ing door de jaren heen

Mijn eerste stappen in de DJ wereld waren volledig gebaseerd op CD’s. Het was de kantine op school (4e klas middelbare school, 1998) waar een set SL’s stonden, aangevuld met een Denon DN2000F dubbele CD speler. Serieus! Het was helaas geen vak, anders had ik wel geweten waar ik examen in moest doen, maar toch voelde het zo. Sterker nog, het had misschien nog wel meer prioriteit om te leren beat matchen, dan al die aanvullende pretvakken als tekenen en geschiedenis. En toen ik het beat matchen op de Denon door had, en er achter kwam dat ik dit puzzelen met muziek wel leuk vond, heb ik een soort imitatie versie gekocht. Nu kon ik thuis verder studeren, tot irritatie van de overige gezinsleden aan toe.

In 2000 begon ik als resident in een lokale discotheek. Ook daar stond de beruchte DN2000F, aangesloten op de equivalent van de tank, de Dateq GPM 8 mixer. Die Dateq vinden ze over 2000 jaar bij opgravingen nog terug, afvragende of dit wellicht niet een ufo is. Met deze combo kon ik prima uit de voeten. Ok√©, het was echt alleen puur beat matchen, maar dat was ook maar de helft van het werk natuurlijk. De andere helft was namelijk het lezen van het publiek. Want afhankelijk van de reacties, kon je een beetje inschatten wat de volgende plaat moest zijn (en als het gewoon even niet mee zat, kon je Ding Ding Ding altijd nog draaien). Daar waren geen effecten en sync knoppen voor nodig, alleen een set goede ogen, een goed functionerende hersenpan en een koffer vol hits. Maar ook toen was er al gebitch over de gebruikte gear. Een mede resident was namelijk van mening dat ik niet echt een DJ was, ik draaide immers met CD’s. Echte DJ’s, ja, die draaien met vinyl. Niet veel jaren later stond dezelfde DJ te stoefen dat hij alles met de nieuwste CDJ’s deed en z’n vinyls verkocht had. Prima, allemaal cool…

Inmiddels was het 2004, ik had een mooie set SL’s op de kop getikt (Rotterdam Zuid, keldertje, geen vragen stellen). Dit was echt wel even wennen, want ik had tot die tijd thuis alleen maar met verschillende CD spelers gewerkt (inclusief de Pioneer CDJ100 en 800). Ondanks dat het qua functionaliteit een stap terug was, ging het qua feeling wel vooruit. Heerlijk, dat draaien met zwart goud. Het was de start van een soort van nieuw begin. Bijkomend voordeel: in mijn scene waren nog volop vinyl releases, en zo kon ik een mooie collectie platen opbouwen.

Wat? Geen SL’s?

In 2008 liep ik er echter voor het eerst tegenaan: een festival waar ik geboekt was zette geen SL’s meer weg. Damn, dat was 3x ruk. Ik moest dus zorgen dat ik in een paar maanden tijd alle belangrijkste tracks op CD had staan. Terug naar waar ik dus eigenlijk vandaan kwam. √Č√©n voordeel, het internet had ook een prominente plek ingenomen in het DJ wereldje. Bijna alle releases die in mijn tas zaten, waren inmiddels in geripte versie beschikbaar. Ondanks dat ik die illegale praktijken nooit heb ondersteund, kwam dit dan wel weer goed uit. Mijn internetleverancier moet die maanden wel een piek in dataverbruik hebben waargenomen. Het was dat jaar dat de vinyl tas begon met stof vangen (RIP my friend).

Maar wat doe je dan? Je hebt thuis een vinyl collectie van 2500+ platen, een setje SL’s, een setje CDJ’s en een mixer met dubbele FX. Juist, dan kijk je of je net weer een stapje verder kunt gaan door deze tools te gebruiken om software aan te sturen. Waarom niet heh?! En als Traktor Scratch dan ook nog eens 50% afgeprijsd is, dan moet je dat wel kopen. Een shopaholic zou zeggen: ik heb geld verdient!

Dino vs Astronaut

Sync

Met Traktor kan ik oldschool aan de slag met vinyl en CD. Handmatig beat matchen zoals ik dat al 15+ jaar doe. Cool joh, 4 decks, helemaal loesoe. En als ik dan helemaal crazy wil, slinger ik er twee controllers aan met een sync knop…… Wait… what?!?! Sync?! Yo mad bro? Dat mag dus blijkbaar helemaal niet. Er is dus altijd nog een groep mensen die vinden dat, ondanks je hetzelfde geintje al 15 jaar doet en het dus echt wel kunt, je geen gebruik mag maken van alle potenties die de huidige techniek te bieden heeft, waaronder het zwaar gevreesde sync knopje. Dat ding trekt alleen maar het tempo tussen verschillende tracks gelijk hoor jongens, het maakt geen volledige performance. Het zal het publiek echt niet boeien of ik een track handmatig rechttrek, of dat laat doen door een sync knop. Het gaat er om dat je de BPM’s van beide tracks recht trekt, that’s all. Sterker nog, veel van jullie favoriete podcast zijn niet eens meer live gemixt. Dat wordt in elkaar gestoken door programma’s als Ableton. Denk je echt dat die hotshots een uurtje achter de¬†decks gaan staan om een mixje op te nemen? Nee joh, dat is echt pass√©.

En dan nog, gaat het uiteindelijk niet om de muziek die je draait en de sfeer die je wegzet? Dat mixen is maar een facet van het totaalverhaal (net als vroeger, toen er nog helemaal geen knop voor was). Enfin, het punt is wel dat deze sync knop je in staat stelt om nieuwe dingen te doen. Dingen die je vroeger met oude technieken echt niet kon doen. Live loopen, hot cue’s, strakke effecten. Sterker nog, het stelt je in staat om de track live zo te verbouwen, dat het al in de richting gaat van live arrangeren. Dat is vet! Maar blijkbaar ziet nog niet iedereen dat.

Dino vs astronaut

Don’t get me wrong, ik vind dino’s ook leuk, daar liggen immers mijn roots. Ik heb respect voor het ambacht. Maar ik schuif de nieuwe mogelijkheden niet opzij. Blijf altijd eager naar nieuwe mogelijkheden, dan blijf je on top of your game. Wil je de ruimte ontdekken of als een dino over de aarde rondzwerven?

Laat je reactie achter met Facebook